Programma 1 Veiligheid

Maatschappelijke effecten en doelstellingen

Welke maatschappelijke effecten willen we bereiken?

De samenhang van welvaart, welzijn en welbevinden draagt bij aan een gelukkige Dijk en
Waarder: gelukkig in een stabiele omgeving, met toekomstperspectief, in goede (mentale)
gezondheid, waar iedere inwoner zichzelf gezien en gehoord, en vrij en veilig voelt. Dijk en
Waard is een in alle opzichten betrouwbare, integere en veilige gemeente.

Welke doelstellingen dragen daaraan bij?

  1. We omarmen een bruisende en levendige gemeente en beperken overlast zoveel als kan en nodig binnen dat perspectief;
  2. Dijk en Waard wordt ervaren als een fijne en veilige gemeente;
  3. We bestrijden ondermijning, fraude en misbruik;
  4. Dijk en Waard is goed geëquipeerd als het gaat om het beperken van de nadelige effecten als gevolg van cyberaanvallen en datalekken.

Waar zetten we in 2023 op in?

Kadernota 2023

2023

2024

2025

2026

I/S

Toelichting

Uitvoering geven aan het integraal veiligheidsplan 2023-2026 van Dijk en Waard 

35

35

35

35

S

Ten aanzien van de aanpak van jeugdproblematiek en criminele jeugd is er behoefte aan het kunnen bieden van maatwerk t.b.v. individuele jongeren (zoals coaching), projectmatige aanpak van overlast gevende jeugdgroepen en preventieactiviteiten. 

Het verstevigen van de samenwerking tussen gemeente, jongerenwerk en politie;

0

0

0

0

nvt

Deze activiteiten kunnen vanuit de bestaande middelen worden gedekt

Voldoende capaciteit en voor inwoners zichtbare inzet van toezicht en handhaving, waarbij mobiele surveillance het verlengstuk van het gemeentelijk toezicht is

270

270

270

270

S

Formatie-uitbreiding van boa's met 4 fte. Boa’s zijn het gezicht van de gemeenten en de oren en ogen op straat. Ze zijn er om wijken en kernen veilig en leefbaar te houden. Op dit moment neemt de druk op de reguliere werkzaamheden van boa’s toe. Voor het uitvoeren van de reguliere basistaken van boa’s wordt in zijn algemeenheid vanuit benchmark onderzoek 1 boa op 5000 inwoners aangehouden. De huidige formatie is 11 fte.

Naast de reguliere basistaken heeft het college ook de ambitie om extra taken uit te voeren zoals vaartoezicht, toezicht bij evenementen en andere festiviteiten. Om deze extra taken te kunnen uitvoeren is komende jaren gefaseerde groei (in middelen en capaciteit) gewenst. Dit leidt mogelijk tot een extra uitvraag voor 2024 en verder. 

60

60

60

60

S

Uitbreiden van de inzet van de mobiele surveillance in Langedijk. In Langedijk zijn er periodes van extra inzet geweest vanwege onrust en onveiligheidsgevoelens in wijken. Deze inzet was begin 2022 afgebouwd vanwege het ontbreken van structureel budget. Dit resulteerde in nieuwe klachten/ meldingen/ signalen van meer onveiligheid, waarna er nu weer extra inzet is.

Inspelen op de uitkomsten van de Veiligheidsmonitor;

0

0

0

0

nvt

Deze activiteiten kunnen vanuit de bestaande middelen worden gedekt

Vergroten van bewustwording ten aanzien van ondermijning, fraude, dataveiligheid en gegevensbescherming bij inwoners, raad, college en ambtelijke organisatie;

0

0

0

0

nvt

Deze activiteiten kunnen vanuit de bestaande middelen worden gedekt

Harmonisatie van beleid, verordeningen en regelingen;

0

0

0

0

nvt

Deze activiteiten kunnen vanuit de bestaande middelen worden gedekt

Het aanpakken van (woon-)fraude en andere vormen van ondermijnende criminaliteit;

25

25

25

25

S

Dit begrote bedrag is voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit. In de komende bestuursperiode wordt gewerkt aan een nieuw programma ondermijning. De budgetten voor de jaren 2024-2026 worden verder onderzocht en bekeken of de nu begrote 25.000 euro realistisch is. Een effectieve aanpak van woonfraude staat in relatie tot de goede kwaliteit van de BRP. In programma 0 zijn voor de verhoging van de kwaliteit van de BRP middelen begroot onder punt l.’

Selecteren en toepassen van tools in het beperken van de nadelige effecten van cyberaanvallen en datalekken en het bestrijden van de gevolgen ervan;

0

0

0

0

nvt

Deze activiteiten kunnen vanuit de bestaande middelen worden gedekt

Totaal beleidswensen kadernota Veiligheid

390

390

390

390


Deze pagina is gebouwd op 11/18/2022 12:08:30 met de export van 11/18/2022 11:56:34