Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Maatschappelijke effecten en doelstellingen

Welke maatschappelijke effecten willen we bereiken?

Alle vormen van verkeer en vervoer in en naar Dijk en Waard zijn in evenwicht en gefaciliteerd.
Er is een verkeersveilige situatie in alle wijken en dorpen van Dijk en Waard voor alle
verkeersdeelnemers. Er is een balans tussen groen en parkeren.

Welke doelstellingen dragen daaraan bij?

  1. Er is een goede aansluiting van Dijk en Waard op het (boven)regionale netwerk van

weginfrastructuur en spoor.

  1. Prioriteit geven aan actieve en gezonde mobiliteit, zoals fietsen, wandelen en elektrisch

vervoer voor een verkeersveilige, toegankelijke en gezonde woon- en leefomgeving.

  1. De hoofdstructuur van wegen en bovenwijkse voorzieningen bewegen mee met de

veranderingen in onze gemeente.

  1. Voor alle dorpen en wijken in Dijk en Waard is er een passende parkeeroplossing.
  2. De inwoners van de wijken en dorpen van Dijk en Waard ervaren de verkeerssituatie in hun woonomgeving als verkeersveilig.
  3. Verbeteren verkeersveiligheid (landelijke doelstelling: 0 verkeersdoden in 2050).

Waar zetten we in 2023 op in?

Kadernota 2023

2023

2024

2025

2026

I/S

Toelichting

Er is een goede aansluiting van Dijk en Waard op het (boven)regionale netwerk van weginfrastructuur en spoor.

0

0

0

0

nvt

Voor onderdeel a en b is geld gereserveerd binnen reserves, zoals de reserve Nota Bovenwijkse Kosten (NBK1). Indien er meer zicht is op de implementatie/uitvoering en daarvoor meer middelen nodig zijn, zal er te zijner tijd extra budget worden aangevraagd. Voor onderdeel c wordt in Q4 2022 een kredietverstrekking aan de raad voorgesteld. De gemeente blijft de HugoHopper steunen, hiervoor is geld beschikbaar binnen bestaande budgetten. 

Opstellen en implementeren van het multimodaal en adaptief programma N242 in samenwerking met de provincie.

Ontwikkelen van een modern OV-knooppunt station Dijk en Waard in samenwerking met ProRail.

Aanleg spoortunnel Zuidtangent. 

Uitbreiding routes HugoHopper en faciliteren buurtbus

Prioriteit geven aan actieve en gezonde mobiliteit, zoals fietsen, wandelen en elektrisch vervoer voor een verkeersveilige, toegankelijke en gezonde woon- en leefomgeving

0

42

42

42

nvt

Voor het project verlenging De Punt heeft een optimalisering in het ontwerp plaats gevonden. Daarnaast heeft ook dit project last van inflatie en prijs stijgingen en een bijstelling (lager) provinciale bijdrage. In 2022 wordt u geïnformeerd over de exacte aanpassingen.

Planvorming en aanleg van regionale doorfietsroutes.

Aanleg verlenging De Punt.

Implementeren van maatregelen uit het RMP (Klimaatakkoord/ duurzame mobiliteit)

We hebben inzicht in hoe de hoofdstructuur van wegen en bovenwijkse voorzieningen mee beweegt met de veranderingen in onze gemeente.

0

0

0

0

nvt

De herijking wordt uitgevoerd binnen de bestaande budgetten

Herijking van de methodiek en harmonisatie van de reserve Nota bovenwijkse Kosten (voor infrastructurele investeringen in Dijk en Waard).

0

0

0

0

I

Er is in 2022 geld beschikbaar gesteld door de raad om tot een parkeerbeleid te komen. Dit wordt verwerkt in de Najaarsrapportage 2022. 

Voor alle dorpen en wijken in Dijk en Waard is er een passende parkeeroplossing.

Uitvoeren van het plan van aanpak, inclusief uitgebreide participatie, om te komen tot een parkeerbeleid om te laten vaststellen door de raad.

De inwoners van de wijken en dorpen van Dijk en Waard ervaren de verkeerssituatie in hun woonomgeving als verkeersveilig.

0

0

0

0

nvt

Dit wordt uitgevoerd binnen de bestaande budgetten. Zie ook de informatie bij de autonome ontwikkelingen.

Uitvoeren van onderhoud op het vastgestelde kwaliteitsniveau op wegen

Bij wijkreconstructies worden wegen toekomstgericht ingericht en ontwikkeld met oog voor alle gebruikers

Verbeteren verkeersveiligheid (landelijke doelstelling: 0 verkeersdoden in 2050)

0

0

0

0

nvt

Wanneer blijkt dat er meer middelen noodzakelijk zijn, wordt er een voorstel voorgelegd aan de raad. c en d kunnen worden uitgevoerd binnen reeds beschikbare budgetten.

Implementeren van maatregelen uit het Regionaal uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid (SPV).

Rotondes en kruisingen veiliger inrichten op basis van uitgevoerd onderzoek.

Uitvoeren (afronden) maatregelen Altongebied.

Uitvoeren verkeersplan Sint Pancras.

Uitvoering geven aan het omgevingsprogramma mobiliteit.

250

250

250

250

S

In het omgevingsprogramma zijn ambities opgenomen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid, ontwikkelen van doorfietsroutes, bereikbaarheid en de transitie naar duurzame mobiliteit.

Er zijn middelen begroot om invulling te geven aan de ambities.

Totaal beleidswensen kadernota programma Verkeer, vervoer en waterstaat

250

292

292

292


Autonome effecten 

2023

2024

2025

2026

I/S

Toelichting

Inflatiecorrectie exploitatiebudgetten Wegen (taakveld 2.1)

201

134

134

134

I

Exploitatiebudgetten Wegen (2023 15% vanaf 2024 10%)

Inflatiecorrectie exploitatiebudgetten Openbare Verlichting (taakveld 2.1)

88

58

58

58

I

Exploitatiebudgetten Openbare Verlichting (2023 15% vanaf 2024 10%)

Stijging energiekosten Openbare Verlichting e.d. (taakveld 2.1)

53

35

35

35

S

Energiekosten Openbare Verlichting e.d. (2023 15% vanaf 2024 10%)

Totaal autonome effecten Programma Verkeer, vervoer en waterstaat

341

227

227

227

Overig

2023

2024

2025

2026

I/S

Toelichting

Harmonisatie Grootonderhoud WKW

722

1.083

1.444

1.805

S

Harmonisatie Grootonderhoud WKW, In het eerste jaar de reserve anticyclisch investeren gebruiken (deze reserve kan namelijk vrijvallen)

Totaal overig programma Verkeer, vervoer en waterstaat

722

1.083

1.444

1.805

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2022 12:08:30 met de export van 11/18/2022 11:56:34