Programma 4 Onderwijs

Maatschappelijke effecten en doelstellingen

Welke maatschappelijke effecten willen we bereiken?

In Dijk en Waard word je uitgedaagd om het beste uit jezelf te halen en mag je jezelf zijn, jezelf
uiten en jezelf ontwikkelen. Daarbij hebben we oog voor elkaar en voelen we ons verbonden met wat ons bindt, namelijk eenheid in verscheidenheid. Iedere inwoner krijgt gelijke kansen om
zichzelf te ontplooien en talenten te ontwikkelen, om de stap naar de arbeidsmarkt beter te
kunnen maken. Inwoners zijn economisch zelfstandig en doen naar eigen kunnen mee in de
maatschappij. We zorgen voor een goede aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt.
Op het mbo worden leerlingen voorbereid op het uitoefenen van beroepen waar veel vraag naar
is op de arbeidsmarkt.
Het belang van goede ventilatie in schoolgebouwen is met de coronapandemie nog
nadrukkelijker naar voren gekomen. De overheid heeft richtlijnen opgesteld waaraan een
schoolgebouw dient te voldoen en een subsidieregeling in het leven geroepen om het gebouw
aan die richtlijnen aan te passen.

Welke doelstellingen dragen daaraan bij?

  1. Alle inwoners krijgen de kans om een startkwalificatie te behalen
  2. Laaggeletterdheid en digibetisme hebben in Dijk en Waard een beperkte omvang
  3. Hoogwaardige en toekomstbestendige onderwijsgebouwen
  4. Het behouden en promoten van de sterke (regionale) positie van het mbo-onderwijs in onze gemeente

Waar zetten we in 2023 op in?

Kadernota 2023

2023

2024

2025

2026

I/S

Toelichting

Het verstevigen van de samenwerking tussen hulp/ondersteuning en onderwijs en kinderopvang.

0

0

0

0

nvt

Aan deze ambitie wordt gewerkt binnen de bestaande capaciteit en middelen. 

Het bieden van gelijke kansen op een goede start in het basisonderwijs met inzet op peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie

0

0

0

0

nvt

Aan deze ambitie wordt gewerkt binnen de bestaande capaciteit en middelen. Vanuit het rijk worden middelen voor het tegengaan van onderwijsachterstanden beschikbaar gesteld. 

Het aanbieden van ondersteunende activiteiten door kinderopvang, onderwijs en opvoedondersteuners gericht op gelijke kansen, goede start voor alle leeftijdsgroepen. 

0

0

0

0

nvt

Aan deze ambitie wordt gewerkt binnen de bestaande capaciteit en middelen. Vanuit het rijk worden middelen voor het tegengaan van onderwijsachterstanden beschikbaar gesteld. 

Het verder ontwikkelen van IK(O)C’s, zoals IKOC Noord-Scharwoude.

0

0

0

0

nvt

Investering opgenomen in Meerjaren Investerings Programma, die elders in deze begroting is opgenomen. 

De herschikking schoolgebouwen in de Molen-, Edelstenen- en Rivierenwijk.

240

240

240

240

S

Er is in 2020 een plan gemaakt om de scholen in genoemde wijken te herschikken, waarbij een aantal worden afgestoten en nieuwe locaties worden gerealiseerd. Dit plan kost geld, maar levert ook geld op (o.a. vrijkomende locaties voor woningbouw). Uitgangspunt is dat alle financiële transacties die samenhangen met dit project lopen via de Reserve Huisvesting primair onderwijs. Dit betekent dat:

·  De opbrengst van de vrijvallende locaties wordt gestort in de reserve

·  De eenmalige sloopkosten en eenmalige afschrijvingslasten a.g.v. het vervroegd afschrijven van de gebouwen worden gedekt door een onttrekking aan de reserve

·   De structureel hogere kapitaallasten a.g.v. de nieuwbouw worden jaarlijks gedekt door een onttrekking aan de reserve.

Om er voor te zorgen de reserve tot aan het einde van de looptijd van investeringen (40 jaar) voldoende middelen bevat is een jaarlijkse dotatie van € 240.000 benodigd. 

Een succesvolle samenwerking tussen gemeente, onderwijs, regionale samenwerkingsverbanden en ondernemers, zoals met de uitvoering van de regionale uitvoeringsagenda passend onderwijs 2020-2024, het jaarlijkse gezamenlijke beroepenevent. 

Regionaal programmamanager passend onderwijs

22

22

0

0

I

De gemeente Dijk en Waard draagt bij aan de kosten voor de regionaal programmamanager passend onderwijs aansluiting jeugdhulp. In 2024 wordt de regionale programmastructuur Passend Onderwijs geëvalueerd. Op basis van de evaluatie wordt een voorstel gemaakt over het structureel voortzetten na 2024.

Dijk en Waard on Stage (Beroepenevenement)

35

35

35

0

I

Voor de jaren 2023, 2024 en 2025 draagt Dijk en Waard bij aan het organiseren van het beroepenevent Dijk en Waard on Stage, voorheen Heerhugowaard on Stage. Voor de jaren hierna wordt onderzocht hoe we dit gaan voortzetten in samenwerking met partners.

Uitbreiding van activiteiten om laaggeletterdheid te voorkomen.

50

50

50

50

S

Met deze middelen kan het Taalhuis in stand worden gehouden. Deze middelen zijn aanvullend aan de Rijksmiddelen die de gemeente Dijk en Waard ontvangt in het kader van Volwasseneneducatie en aanpak Laaggeletterdheid.

Ondersteuning van activiteiten om digibetisme tegen te gaan.

10

10

0

0

I

Aanvullend op het bedrag dat de gemeente krijgt via centrumgemeente Alkmaar uit de specifieke uitkering Wet Educatie en Beroepsonderwijs, zet de gemeente middelen in om activiteiten in stand te houden en uit te breiden. 

Energiebesparende maatregelen, duurzaamheidseisen en een gezond klimaat in schoolgebouwen.

0

0

0

0

Deze ambitie wordt ingevuld met onder andere het in j genoemde fonds. 

Het instellen van een gemeentelijk fonds, van waaruit de schoolbesturen de benodigde investeringen in duurzaamheid en ventilatieverbetering kunnen dekken.

750

0

0

0

I

Dit betreft het instellen van een gemeentelijk fonds (bestemmingsreserve), van waaruit de schoolbesturen de benodigde investeringen in duurzaamheid en ventilatieverbetering kunnen dekken.

Dit fonds wordt in de loop van de jaren weer gevuld doordat de schoolbesturen het jaarlijks exploitatievoordeel terugstorten in de reserve. Indien er bij deze investeringen sprake is van een onrendabele top (indien de investeringen over 20 jaar niet geheel worden terugverdiend door de besparingen in de exploitatie) worden hier maatwerkafspraken over gemaakt.

Daarnaast wordt er een bedrag van eveneens € 750.000, - overgeheveld van de reserve expertisecentrum De Vaandel-Zuid naar deze nieuwe bestemmingsreserve. Daarmee kent de bestemmingsreserve bij start een saldo van € 1.500.000, -.

Aanpak van het probleem met de WKO-installatie bij Focus (Umbriellaan 1-3). De bron is vervuild door een bacteriële besmetting, waardoor er een ander systeem voor verwarming en koeling moet worden gerealiseerd.

0

20

20

20

S

Vervanging van een WKO- installatie (investering € 300.000)

Het ontwikkelen van een integraal huisvestingsplan onderwijs.

0

0

0

0

Hier heeft de raad in 2022 reeds middelen voor beschikbaar gesteld. 

Het behouden en verder ontwikkelen van hoogwaardige toekomstbestendige onderwijsgebouwen; dit geldt voor duurzaamheidseisen, energiebesparende maatregelen én voor het klimaat in gebouwen. 

0

0

0

0

Uit het Integraal Huisvestingsplan zal blijken welke investeringen hiervoor nodig. 

Op basis van de nieuwe verordening bekostiging leerlingenvervoer zetten we in op eigen kracht en wat een kind vooral wel kan, dan wel met ondersteuning kan leren. Dit geldt ook voor nieuwkomers. 

0

0

0

0

Aan deze ambitie wordt gewerkt binnen de bestaande capaciteit en middelen. 

Het mogelijk maken van huiswerkbegeleiding voor kinderen die het nodig hebben, als onderdeel van het armoedebeleid (zie ook programma 6).

0

0

0

0

nvt

Dit is onderdeel van het armoedebeleid, zie programma 6. 

Harmoniseren van verordeningen en regelingen:

0

0

0

0

nvt

De wettelijke verplichting om te harmoniseren wordt uitgevoerd binnen de bestaande capaciteit en middelen.

Brede scholen/ integrale kind centra (onderdeel van harmonisatie subsidiebeleid sociaal domein)

.
Onderwijskansenbeleid

Totaal beleidswensen kadernota programma Onderwijs

1.107

377

345

310

 

Overig

2023

2024

2025

2026

I/S

Toelichting

Leerlingenvervoer: gevolgen van de nieuwe aanbesteding

595

520

520

520

S

Voor leerlingenvervoer wordt meer geld begroot vanwege hogere kosten de komende jaren. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door twee (onvermijdelijke) ontwikkelingen, namelijk de aanbesteding van het nieuwe contract per 1-8-2022 (+420) en de landelijke indexering voor vervoer (+130). Door hogere Cao’s, hogere energie/brandstofprijzen en meer inzet op kwaliteit en op duurzaamheid is landelijk te zien dat aanbestedingen van vervoer hoger uitpakken. Zo ook onze aanbesteding. Verder neemt het aantal leerlingen in het vervoer toe. Ook dat is een landelijke trend. De hogere kosten die dit met zich meebrengt willen we beperken door meer in te zetten op eigen verantwoordelijkheid en alternatieven als e-bikes. Ook de komst van het expertisecentrum levert een voordeel op, omdat de nodige leerlingen minder ver hoeven te reizen.

Het bieden van gelijke kansen op een goede start in het basisonderwijs met inzet op peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie.

82

82

82

82

S

Met ingang van 2023 wordt € 82.000 begroot ten behoeve van structureel ophogen van het subsidieplafond reguliere peuteropvang. Ophoging van het subsidieplafond is noodzakelijk om alle bij de gemeente binnen gekomen aanvragen voor peuteropvang, d.w.z. kortdurende opvang van twee dagdelen in de week voor ouders die niet in aanmerking komen voor de Rijksregeling Kinderopvangtoeslag, volledig te kunnen toekennen.

Totaal overig programma Onderwijs

677

602

602

602

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2022 12:08:30 met de export van 11/18/2022 11:56:34