Programma 5 Sport, cultuur, recreatie en openbare ruimte

Maatschappelijke effecten en doelstellingen

Thema: sport

Welke maatschappelijke effecten willen we bereiken?

In Dijk en Waard voelt men zich verbonden, heeft men plezier en hebben inwoners alle
mogelijkheden om te bewegen en te sporten ten behoeve van een gezonde leefstijl en om
verschillende vormen van kunst en cultuur uit te kunnen oefenen. Dijk en Waarders kunnen geluk ervaren in een veilige, groene en gezonde leefomgeving en voorzieningen die hieraan bijdragen.
De sociale basis vinden we terug in alle kernen en wijken van Dijk en Waard, waar inwoners
elkaar ontmoeten, samenwerken en in verbinding staan met elkaar.

Welke doelstellingen dragen daaraan bij?

  1. Sporten is voor iedereen in Dijk en Waard financieel en fysiek mogelijk.
  2. In Dijk en Waard zijn alle verenigingen, sportterreinen en sportaccommodaties goed

onderhouden en voor iedereen (veilig) toegankelijk.

  1. Dijk en Waard is ondersteunend aan ambities van talentvolle (top)sporters.

Thema: cultuur en kunst

Welke maatschappelijke effecten willen we bereiken

In Dijk en Waard zijn kunst en cultuur een belangrijke verbindende kracht in de samenleving. Een ieder moet zijn/haar talent kunnen ontwikkelen en zich kunnen ontplooien. Kunst en cultuur heeft daarmee een preventieve werking en kan (dure) zorg voorkomen. Er is een link met meerdere disciplines, zoals onderwijs, jongeren en welzijn. Meer en betere samenwerking wordt gestimuleerd.
Door in te zetten op kunst en cultuur zorgt de gemeente ervoor dat alle inwoners kunnenmeedoen. Met extra aandacht voor jongeren. De bibliotheek heeft een ondersteunende functie bij laaggeletterdheid, nieuwkomers en digibeten.

Welke doelstellingen dragen daaraan bij?

  1. In Dijk en Waard zijn kunst en cultuur een belangrijke en verbindende factor.
  2. In Dijk en Waard is een stimulerend klimaat voor talent in kunst- en cultuursector.
  3. Dijk en Waard stimuleert de kwaliteit en artisticiteit, samenwerking van en binnen de kunst- en cultuursector en onderscheidt zich in de regio.

Thema: recreatie

Nederland als vakantiebestemming en dagjes uit in de eigen omgeving zijn belangrijker geworden. Bijzondere ervaringen blijven een drijfveer voor recreatie. Dit kan op verschillende manieren. Een belangrijk gebied als groene hart van Dijk en Waard is het Oosterdelgebied. In de visie Grenzeloos Dijk en Waard (Kanaalpark) komen verschillende plannen samen om hieraan vorm en uitvoering te geven.

Welke maatschappelijke effecten willen we bereiken?

Dijk en Waard biedt veel mogelijkheden om te recreëren en de infrastructuur is daartoe toereikend.

Welke doelstellingen dragen daaraan bij?

  1. Toekomstvisie Museum BroekerVeiling wordt uitgevoerd. Het college kiest in ieder geval voor het voortzetten van de bestaande opzet met de daarbij noodzakelijke eenmalige financiële investeringen en benodigde jaarlijkse exploitatiesubsidie (scenario De basis op orde, eerder Consolidatie genaamd) en wil het museum doorontwikkelen naar een museum met een regionale uitstraling. Intensieve samenwerking met andere culturele instellingen en activiteiten is daarbij van belang. De uiteindelijke besluitvorming is aan de gemeenteraad.
  2. Uitvoering vastgestelde visie Geestmerambacht 2030 door het recreatieschap. Het recreatieschap Geestmerambacht zet in op het verder (door)ontwikkelen van Geestmerambacht, Park van Luna en de Groene Loper op basis van de vastgestelde Visie Geestmerambacht 2030.
  3. Het stimuleren van (nieuwe) mogelijkheden om te recreëren.
  4. Starten met het uitvoeringsprogramma Kanaalpark (Grenzeloos Dijk en Waard) wat in 2022 door de raad wordt vastgesteld.
  5. Het uitvoeren van het project Langedijk ontwikkelt met water

Thema: Leefbare, schone groene en waterrijke omgeving

Welke maatschappelijke effecten willen we bereiken

  1. De inrichting en het beheer van de openbare ruimte draagt bij aan het woongenot van

inwoners.

  1. Meldingen en klachten over de openbare ruimte worden naar tevredenheid opgepakt. Als snelle beantwoording niet mogelijk is, houden we contact met de indiener over de

voortgang.

  1. We vergroten de biodiversiteit in Dijk en Waard.
  2. Het onderhoudsniveau openbare ruimte is van goede kwaliteit en wordt uitgevoerd op

het vastgestelde beeldkwaliteitsniveau.

Kadernota 2023

2023

2024

2025

2026

I/S

Toelichting

Harmoniseren en implementeren subsidieregeling sport (als onderdeel van harmonisatie subsidiebeleid). 

0

0

0

0

nvt

De subsidieregelingen sport van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk worden geharmoniseerd. Afhankelijk van keuzes die hierin gemaakt worden, wordt gekeken naar het benodigde budget.

Opstellen van een visie op sportbeleid, gezamenlijk met de sector.

0

0

0

0

nvt

De sportvisie wordt onderdeel van het integraal beleidskader sociaal domein.

De harmonisatie en implementatie van sportbeheer- en exploitatie c.q. vorming van een toekomstbestendig sportbedrijf Dijk en Waard

0

0

0

0

nvt

Deze ambitie wordt uitgevoerd binnen bestaande budgetten.

Samen met sportverenigingen en andere stakeholders uit het sociaal domein de mogelijkheden van open sportparken verder verkennen. 

0

0

0

0

nvt

Dit is onderdeel van bestaande opdracht aan sportbedrijven. 

Kennis en inzicht in de verschillen ten aanzien van onder andere de onderhoudsstaat van sportaccommodaties en sportterreinen en de benodigde aanpak om hierin een gelijkwaardig niveau te kunnen realiseren.

30

0

0

0

I

In 2020 heeft het Mulier instituut het sportonderzoek uitgevoerd in Heerhugowaard. Met vervolgonderzoek kan inzichtelijk worden gemaakt wat Dijk en Waard nodig heeft voor de realisatie van een gelijkwaardig niveau van sportaccommodaties. 

Via het geharmoniseerde subsidiebeleid stimuleren dat men meer gaat samenwerken, waarbij ingezet wordt op innovatie, er extra inzet wordt gepleegd voor kwetsbare doelgroepen en zoveel mogelijk jongeren worden bereikt. 

0

0

0

0

nvt

Deze ambitie wordt vooralsnog uitgevoerd binnen bestaande budgetten. 

·         Het opstellen van een visie op cultuur.

0

0

0

0

nvt

De visie op cultuur wordt onderdeel van het integraal beleidskader sociaal domein.

·         Versterken van lokale omroep, o.a. via regionale samenwerking.

55

55

55

55

I

Om de nieuwe lokale omroep te laten groeien tot een stevige streekomroep die op innovatieve wijze opereert, is een verhoging van de gemeentelijke bijdrage begroot. Deze bijdrage zorgt voor het professionaliseren van de omroep en het continueren van de aanstelling van een redacteur met als aandachtsgebied Dijk en Waard wat ten goede komt aan de controlerende rol van de onafhankelijke (politieke) journalistiek. Daarnaast kunnen noodzakelijke investeringen gedaan worden (o.a. social media, digitale radio en apparatuur) om aan de steeds hogere kwaliteitseisen te voldoen. De nieuwe lokale omroep krijgt een licentie tot en met 2026.

·         De bibliotheken van Langedijk en Heerhugowaard zijn gefuseerd tot één organisatie. Vanuit deze basis wordt -lokaal en regionaal- nagedacht hoe de bibliotheekfunctie de komende jaren wordt ingevuld (incl. gelijk voorzieningenniveau voor alle inwoners)

135

135

135

135

S

Er is een extra bijdrage aan de bibliotheken van 135.000 euro per jaar begroot, zodat in elke vestiging een goede dienstverlening kan plaatsvinden. 

·         Samen met de cultuurverbinder, de jongerenalliantie, Cool kunst en cultuur en alle andere verenigingen bouwen aan een toegankelijk aanbod voor alle inwoners. Met extra aandacht voor jongeren via kunst & cultuureducatie.

50

100

100

0

I

Voor alle jongeren in Dijk en Waard moet muziekonderwijs beschikbaar zijn. Dat gaat grotendeels via Cool. Voor het grondgebied van de voormalige gemeente Langedijk speelt ook de Popschool een rol. Om via een groeimodel het muziekonderwijs meer hetzelfde te laten zijn is voor alle jongeren is voor 2023 50.000 euro nodig en voor 2024 en 2025 100.000 euro. 

·         Door het opbouwen van het netwerk van Kunst te Kijk (met de Kunstkerk als trekker) worden kunstenaars meer verbonden en gehoord.

0

0

0

0

nvt

Deze ambitie wordt uitgevoerd binnen bestaande budgetten. 

·         Harmoniseren van verordeningen en regelingen op het gebied van evenementen

0

0

0

0

nvt

·         Toekomstvisie Museum BroekerVeiling wordt uitgevoerd.

0

0

0

0

nvt

De gemeenteraad heeft in juli 2022 de toekomstvisie BroekerVeiling vastgesteld. De structurele bijdrage, € 370.000, is al opgenomen in de programmabegroting 2023.

Het college kiest in ieder geval voor het voortzetten van de bestaande opzet met de daarbij noodzakelijke eenmalige financiële investeringen en benodigde jaarlijkse exploitatiesubsidie (scenario De basis op orde, eerder Consolidatie genaamd) en wil het museum door ontwikkelen naar een museum met een regionale uitstraling. Intensieve samenwerking met andere culturele instellingen en activiteiten is daarbij van belang. De uiteindelijke besluitvorming is aan de gemeenteraad.

·         Uitvoering vastgestelde visie Geestmerambacht 2030 door het recreatieschap. Het recreatieschap Geestmerambacht zet in op het verder (door)ontwikkelen van Geestmerambacht, Park van Luna en de Groene Loper op basis van de vastgestelde Visie Geestmerambacht

51

90

137

183

S

T/m 2025 wordt een deel van de participantenbijdrage betaald uit een voorziening (HAL Meerwaardefonds) en deels vanuit de begroting. Vanaf 2026 is de voorziening leeg en wordt de volledige participantenbijdrage opgenomen in de begroting. Daarnaast is afgesproken de bijdrage in de begroting al vanaf 2023 trapsgewijs te laten toenemen ten behoeve van de kosten die gemaakt worden in het kader van het Uitvoeringsprogramma (de kost gaat voor de baat uit).

·         Het stimuleren van (nieuwe) mogelijkheden om te recreëren.

0

0

0

0

nvt

Deze ambitie wordt uitgevoerd binnen bestaande budgetten, zowel binnen dit programma als binnen het programma Economie.

·         Starten met het uitvoeringsprogramma Kanaalpark (Grenzeloos Dijk en Waard) wat in 2022 door de raad wordt vastgesteld.

250

0

0

0

I

Om de visie financieel uit te werken, om de uitvoering ter hand te nemen, is hiervoor in 2023 een budget begroot. Een voorstel voor een structureel budget voor de uitvoering volgt. 

·         Het uitvoeren van het project Langedijk ontwikkelt met water

0

0

0

0

nvt

Dit is opgenomen in het Meerjaren Investerings Programma (MIP)

·         Het verbeteren van de biodiversiteit via omvorming van de openbare ruimte (bijv. grasland naar bloemrijk grasland) en aanpassing van onderhoudsplannen.

110

110

110

110

S

Bij ecologisch bermbeheer wordt het maaisel afgevoerd wat de rijkdom aan biodiversiteit op de lange termijn bevordert door verschraling van de bodem. Voor deze werkwijze zijn extra financiële middelen nodig.

·         Het herstellen van boomstructuren waar deze beschadigd of verdwenen zijn of waar boomziektes het voortbestaan bedreigen. Met het aanvullen van de boomstructuren wordt gericht gewerkt aan biodiversiteit, klimaatadaptatie en de identiteit van de gemeente.

75

75

75

75

S

Met deze aanvulling op het reeds bestaande budget voor de aanvulling van ontbrekende en/of verdwenen boomstructuren kunnen jaarlijks ongeveer 20 extra bomen worden aangeplant

·         Behoud van de huidige schooltuinen bij voldoende animo van scholen.

60

60

60

60

S

Voor het behoud van de huidige schooltuinen (voorwaarde: voldoende animo bij de scholen) en het aanhaken bij kansen met betrekking tot de ontdekking van de natuur(gebieden), ook door kinderen, is in de huidige begroting geen capaciteit en structureel budget opgenomen.

·         Aanhaken bij kansen met betrekking tot de ontdekking van de natuur(gebieden) ook door kinderen.

0

0

0

0

nvt

De hierboven begrote middelen (behoud schooltuinen) worden ook gebruikt om aan deze ambitie te werken. 

·         Het onttegelen’ van de openbare ruimte.

70

70

70

70

S

Ingezet wordt op het onttegelen van 2.000 m2 openbare ruimte per jaar, waarbij het uitgangspunt is dat de helft omgevormd wordt naar grasland en de andere helft naar heesters. Hiertoe wordt een uitvoeringsplan opgesteld dat vanaf 2023 ten uitvoer zal worden gebracht. Om dit te kunnen realiseren zijn extra middelen nodig.

·         Het snel en adequaat afhandelen maar ook het voorkomen van het aantal meldingen en klachten. 

0

0

0

0

nvt

Deze ambitie wordt uitgevoerd binnen bestaande budgetten.

·         Het verbeteren van de biodiversiteit via omvorming van de openbare ruimte.

50

50

50

50

S

Voor het jaarlijks omvormen van kansrijke percelen ruw gras naar bloemrijk grasland zijn binnen de bestaande begroting geen middelen beschikbaar. Uitgangspunt voor dit extra budget is dat jaarlijks ongeveer 8.000 m2 op deze wijze wordt omgevormd.

·         Het stimuleren van het ‘onttegelen’ van particuliere ruimten.

115

110

110

110

S

Voor het stimuleren van het ‘onttegelen’ van particuliere ruimten is de gemeente in 2022 aangesloten bij Stichting Steenbreek. Er worden vanaf 2023 onder die noemer verschillende acties opgezet. Samen met de regio Alkmaar wordt de stimuleringsregeling klimaat adaptieve particuliere ruimten opgezet.

Totaal beleidswensen programma SCR

1.071

875

902

848

Autonome effecten 

2023

2024

2025

2026

I/S

Toelichting

Areaaluitbreiding beheer en dagelijks onderhoud openbaar groen 

202

202

202

202

S

Door de bouwlocaties binnen de gemeente worden jaarlijks nieuwe delen openbaar groen aangelegd en in gebruik genomen. Deze nieuwe arealen moeten jaarlijks kunnen worden onderhouden. Daarvoor zijn extra financiële middelen nodig.

Areaaluitbreiding grootonderhoud openbaar groen 

61

61

61

61

S

Door de bouwlocaties binnen de gemeente worden jaarlijks nieuwe delen openbaar groen aangelegd en in gebruik genomen. Naast dagelijks onderhoud wordt hierop ook meerjarig onderhoud uitgevoerd. Daarvoor zijn extra financiële middelen nodig. 

Inflatiecorrectie Speelvoorzieningen - onderhoud en vervanging 

13

9

9

9

S

De materiaalkosten voor speelvoorzieningen zijn de afgelopen jaren sterk gestegen, maar tot nu toe nog niet in de exploitatiebudgetten verwerkt (2023 15% vanaf 2024 10%).

Inflatiecorrectie Openbare groen 

250

167

167

167

S

De materiaalkosten voor het dagelijks onderhoud van openbaar groen zijn de afgelopen jaren sterk gestegen. Deze stijgingen zijn tot nu toe niet in de exploitatiebudgetten Openbaar groen verwerkt. Dit is inmiddels noodzakelijk om het benodigde onderhoud uit te kunnen (laten) voeren (2023 15% vanaf 2024 10%).

Prijsstijging Gas en elektra

394

954

636

636

S

De prijsstijgingen van gas en elektra hebben grote effecten op de gemeentelijke energiebudgetten. Ongewis is hoe e.e.a. zich op de langere termijn zal ontwikkelen. In 2023 kan het effect nog worden beperkt omdat voor gas nog sprake is van een doorlopend vast contract, voor de jaren daarna zijn inschattingen opgenomen die aansluiten bij het huidige niveau van prijsstijging. 

Indexatie Omroep-Cool-Bibliotheek

105

105

105

105

S

Door groei van aantal huishoudens is structureel 10.000 extra nodig (landelijk richtlijn is vast bedrag per huishouden) voor de omroep; indexatie Cool 45.000; indexatie Bibliotheek 50.000

Inflatie op lopende contracten

31

31

31

31

S

Prijsindexatie lopende contracten Stadsbedrijf.

Totaal autonome effecten programma SCR

1.056

1.529

1.211

1.211

Overig

2023

2024

2025

2026

I/S

Toelichting

Begeleiden initiatieven (initiatievencampagne) 

40

40

40

40

S

De initiatievencampagne, die in 2021 in de voormalige gemeente Langedijk is uitgevoerd leidt tot extra werkzaamheden (begeleiding initiatieven, beheer en onderhoud gerealiseerde initiatieven) voor de organisatie. De gevraagde middelen maken de hiervoor de benodigde menskracht mogelijk.

Afschrijvingslasten Vervanging Speeltoestellen 

0

53

85

116

S

De vervanging van speelvoorzieningen in wijken na het verstrijken van de levensduur werd voorheen jaarlijks bekostigd vanuit de exploitatie. Het betreft echter nieuwe investeringen, die feitelijk dienen te worden geactiveerd en door de jaren heen afgeschreven. Om die reden is besloten de vervanging van speeltoestellen vanaf 2023 op te nemen in het Meerjaren InvesteringsPlan (MIP). Dit leidt tot de opname van kapitaallasten in de exploitatie. 

Speeltoestellen worden door grootscheeps vervanging opgenomen in investeringsplan 

-390

-390

-390

-390

S

De vervanging van speelvoorzieningen in wijken na het verstrijken van de levensduur werd voorheen jaarlijks bekostigd vanuit de exploitatie. Het betreft echter nieuwe investeringen, die feitelijk dienen te worden geactiveerd en door de jaren heen afgeschreven. Om die reden is besloten de vervanging van speeltoestellen vanaf 2023 op te nemen in het Meerjaren InvesteringsPlan (MIP). Hierdoor kunnen de jaarlijkse exploitatiebudgetten voor vervanging vanaf 2023 vrijvallen. 

Totaal overig programma SCR

-350

-297

-265

-234

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2022 12:08:30 met de export van 11/18/2022 11:56:34