Programma 6 Sociaal domein

Maatschappelijke effecten en doelstellingen

Welke maatschappelijke effecten willen we bereiken?

In Dijk en Waard doet iedereen zingevend mee. Ieder inwoner krijgt de kans om zich te
ontwikkelen op een manier die voor hem of haar zinvol is. Daarom zetten we in op een gezonde
en veilige leefomgeving voor jong en oud. Inwoners dragen naar eigen kunnen bij aan de
maatschappij en zijn er voor elkaar. Dijk en Waard is een vitale samenleving, waarin de inwoners
zo lang mogelijk op eigen kracht en met behulp van hun netwerk problemen kunnen oplossen.
We versterken buurten en wijken om samen redzaam te zijn, zodat inwoners langer elkaar kunnen ondersteunen. Ook versterken we algemene voorzieningen, preventief, dichtbij en laagdrempelig, zodat de inwoners langer zonder tussenkomst van de gemeente zelfredzaam blijven en langer thuis kunnen blijven wonen. Als een inwoner het op eigen kracht, het netwerk en algemeen toegankelijke voorzieningen echt niet zelf redt, ondersteunen we samen met maatschappelijk partners de inwoner met een passende oplossing. In Dijk en Waard willen we de zorg en ondersteuning beheersbaar en toegankelijk houden.

Welke doelstellingen dragen daaraan bij?

  1. Alle inwoners van Dijk en Waard zorgen zoveel mogelijk voor zichzelf en voor elkaar.
  2. Alle inwoners zijn zelfredzaam.
  3. Er is een vangnet als dat sociale netwerk (even) niet toereikend is. Wanneer dat vangnet

nodig is, is er betaalbare en bereikbare zorg en ondersteuning zo dichtbij mogelijk.
Ondersteuning is gericht op (het realiseren van) basisvoorwaarden: werk of zinvolle
dagbesteding, onderkomen, financiën op orde (onder andere door schuldhulpverlening),
sociaal netwerk.

  1. Zoveel mogelijk sturing op en beheersing van de kosten door actueel inzicht in het effect van de beheersmaatregelen en beter contractmanagement
  2. Gemeentelijke inkomsten voor het sociaal domein worden zo efficiënt mogelijk ingezet.
  3. Geen enkele jongere uit Dijk en Waard in gesloten verblijf.

Waar zetten we in 2023 op in?

Kadernota 2023

2023

2024

2025

2026

I/S

Toelichting

·         Het uitvoeren van nieuw armoedebeleid waarbij sprake is van samenhang tussen minimabeleid en schuldhulpverlening.

765

765

0

0

I

Het vervolgproces van het uitvoeringskader armoedebeleid en de concrete invulling daarvan wordt Q4 2022 voorgelegd aan de raad. Verschillende aanvullingen op het armoedebeleid worden in pilotvorm uitgewerkt in 2023 en 2024. De pilot heeft als doel een groter bereik van de doelgroep, verbreding van voorzieningen en een intensivering van integrale samenwerking gericht op preventie.

Tussentijdse evaluatie Q4 2023, eindevaluatie in Q4 2024 met voorstel voor mogelijk vervolg.

Een van de onderdelen van de pilots is een uitstroompremie van de bijstand naar werk. Dit leidt mogelijk tot minder bijstandsuitkeringen.

a.      Het operationeel maken van Zaffier met goed opdrachtgeverschap, verbinding met de lokale toegang en een sterke regionale positie: Check-in (jongerenpunt)

175

175

175

175

S

Met het operationeel worden van Zaffier, kunnen daar de netwerkorganisatie gericht op jongeren Check-in en het meldpunt vroegsignalering, structureel worden ondergebracht. Deze taken zijn eerder incidenteel in de begroting opgenomen. 

b.      Het operationeel maken van Zaffier met goed opdrachtgeverschap, verbinding met de lokale toegang en een sterke regionale positie: Meldpunt vroegsignalering

145

145

145

145

S

·         Het harmoniseren van beleidskaders, verordeningen en regelingen sociaal domein.

0

0

0

0

nvt

De wettelijke verplichting om te harmoniseren wordt uitgevoerd binnen de bestaande capaciteit en middelen.

·         Het opzetten van een lokaal preventieakkoord in het kader van preventief gezondheidsbeleid.

0

0

0

0

nvt

Voor 2023 wordt € 50.000 rijkssubsidie aangevraagd voor de uitvoering van het preventie akkoord. Verwachting is dat er daarna een vervolgregeling op deze subsidie komt.

·         Het stimuleren van het gebruik van de MeedoenPas (link met programma 5 Sport, cultuur, recreatie en openbare ruimte, het eerste punt).

0

0

0

0

nvt

De financiering van deze ambitie is opgenomen in het 1ste punt (blz. 79) “het uitvoeren van het nieuwe armoedebeleid.” 

Door gerichte communicatie, vervanging van de applicatie en het inrichten van een website speciaal voor de DijkenwaardPas willen we het gebruik stimuleren. Ook in de pilot voor een verbeterd armoedebeleid in 2023 en 2024 worden de bestedingsmogelijkheden mogelijk uitgebreid en geëvalueerd. 

·         De meerjarige implementatie van de Visie sociaal domein.

0

pm

pm

pm

In het Integraal beleidskader sociaal domein (Q2 2023) wordt de vertaling van de Visie sociaal domein naar richtinggevende kaders gemaakt. Op basis daarvan zal een financiële vertaling gemaakt gaan worden. Dit wordt meegenomen in de begroting 2024.

1.       Het meerjarige Veranderprogramma sociaal domein 'De inwoner als eigenaar’: Programmamanagement

150

150

0

0

I

Voor de implementatie van de Visie sociaal domein is het veranderprogramma 'de inwoner als eigenaar' gestart. De investeringen worden in de eerste 3 jaar van het programma gedaan (2022 t/m 2024)

-21

I

dekking vanuit reserve sociaal domein

2.       Het meerjarige Veranderprogramma sociaal domein 'De inwoner als eigenaar’: Inhoudelijke kosten

pm

pm

0

0

I

·         Het verkrijgen van inzicht in de ontwikkeltrend van het gebruik van de ondersteuning, hulp en zorg en de financiële uitgaven en beheersingsmogelijkheden.

150

150

0

0

I

Om te kunnen sturen op de ontwikkelingen in het kader van kostenbeheersing is een sociaal domein breed programma opgesteld. Hierbij worden verbanden gelegd tussen de lokale, regionale en landelijke ontwikkelingen. Dit budget zal gebruikt worden voor het programmamanagement en inhuren van specifieke expertise.

Het versterken van preventie, voorliggend veld en inzet van laagdrempelige collectieve en algemene voorzieningen, waaronder jongerenwerk, ouderenadviseur en welzijn op recept.

0

0

0

0

NVT

1.       Het versterken van preventie: Welzijn op recept 

95

95

95

95

S

Welzijn op recept, waarbij de huisarts en de POH'ers doorverwijzen naar welzijnsinstellingen in plaats van eerstelijnszorg, wordt uitgebreid en voor alle inwoners van Dijk en Waard georganiseerd. Welzijn op recept draagt bij aan het welzijn van onze inwoners en heeft een ontlastend effect op de werkdruk van huisartsen.

2.       Het versterken van preventie: 2fte Jongerenwerk

0

90

180

180

S

Verbinding jongerenwerk en onderwijs (VO): per 2022 zijn er jongerenwerkers ingezet op het VO. Deze worden tijdelijk bekostigd uit de NPO-middelen t/m schooljaar 2023/2024. 

3.       Het versterken van preventie: 1fte Ouderenadviseur

90

90

90

90

I

Er is op dit geen speciale ouderenadviseur bij de welzijnsorganisaties. Hier is door de vergrijzing behoefte aan.

1.       Het versterken van preventie: 0,5 fte Beleidsmedewerker

45

45

45

45

S

Uitbreiden formatie voor onder meer het ombuigen van maatwerk dagbesteding naar algemene dagbesteding, meer inzet van ervaringsdeskundigen bevorderen, dementievriendelijke gemeente en aanpak eenzaamheid. 

2.       Preventieactiviteiten jeugdgezondheid

83

83

83

83

S

Projecten en activiteiten als Je hoort erbij, Je brein de baas, Alcoholverkeerscursus en de Verwijsindex worden structureel in de begroting opgenomen. 

Het verbeteren van de leefbaarheid in de wijken, o.a. door te experimenteren met pilots i.h.k.v. community building en versterken van buurtbemiddeling.

1.       Verbeteren van de leefbaarheid in de wijken: Buurtbemiddeling

75

75

75

0

I

De toename van de vraag naar buurtbemiddeling vraagt om een investering in coördinatie en training van (extra) vrijwilligers. 

2.      Verbeteren van de leefbaarheid in de wijken: Community building

75

75

75

0

I

Het verbeteren van de leefbaarheid in de wijken door de zelfredzaamheid van kwetsbaren te versterken. Hiervoor worden pilots in het kader van zelfstandig wonen gestart die na 2 jaar geëvalueerd worden

3.       Verbeteren van leefbaarheid in de wijken: 0,5 fte beleidsmedewerker 

45

45

45

45

S

Beleidscapaciteit voor het verbeteren van leefbaarheid in wijken, waaronder beleid voor buurt- en dorpshuizen, vrijwilligersbeleid en buurtbemiddeling. 

·         Het uitvoeren van de Woonzorgvisie (link programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing).

0

pm

pm

pm

Na vaststelling Woonzorgvisie volgt de financiële vertaling, die meegenomen wordt in de begroting 2024.

·         Samenwerking (boven)regionaal op programma's Jeugd, Wmo en Passend onderwijs. Waaronder uitvoering geven aan de nieuwe inkoopcontracten Jeugd, de decentralisatie Beschermd wonen en de aansluiting onderwijs en jeugdhulp.

0

0

0

0

nvt

Dit wordt uitgevoerd binnen de huidige beschikbare (regionale) budgetten. Afhankelijk van de kostenontwikkeling zal er indien nodig extra geld voor worden aangevraagd in een later jaar. 

·         Samenwerking regionaal jeugd: Doorontwikkeling van het Regionaal Expertteam (RET) in de regio Alkmaar

32

32

32

32

S

Elke jeugdhulpregio in Nederland heeft van het Rijk opdracht gekregen om een

Regionaal Expert Team (RET) te organiseren. Onze regio heeft reeds een minimale vorm van het RET. Dit RET wordt doorontwikkeld. Het doel is om integraal tot een doorbraak te komen in vastgelopen complexe (gezins)casuïstiek. 

·         Strategisch partnerschap waardoor grote maatschappelijke instellingen hun diensten voor de inwoners goed kunnen uitvoeren (link met programma 5 Sport, cultuur, recreatie en openbare ruimte).

0

0

0

0

nvt

Hier is vooralsnog geen extra geld voor nodig. 

Totaal beleidswensen kadernota programma Sociaal Domein

1.904

2.015

1.040

890

 

Autonome effecten 

2023

2024

2025

2026

I/S

Toelichting

Gevolgen van verhoging minimumloon binnen de participatiewet

PM

PM

PM

PM

S

De verhoging van het minimumloon heeft effect op de bijstandsuitkeringen.

Indexatie kosten jeugdzorg

1.540

1.540

1.540

1.540

S

Jeugd: Voor 2023 dient er rekening gehouden te worden met de inmiddels vastgestelde CAO voor Jeugd welke nog met terugwerkende kracht over 2022 wordt gefactureerd en een prijsindexatie van 3,5% op alle Jeugdmaatwerkdienstverlening over 2023. Onder B 1 is het structurele effect uit 2021 opgenomen in deze mutatie. Deze is reeds incidenteel verwerkt in 2022 bij de voorjaarsrappage 2022.

Effect jaarrekening 2021

980

980

980

980

S

De effecten van de jaarrekening 2021 zijn niet structureel verwerkt in de begroting 

Indexatie kosten WMO

1.148

1.148

1.148

1.148

S

Voor 2023 dient er rekening gehouden te worden met de prijsindexatie van 3,5% voor WMO-maatwerkdienstverlening en maatwerkvoorzieningen. Daarnaast is het structurele effect uit 2021 opgenomen in deze mutatie.

Bijstelling Rijksbijdrage BUIG

972

972

972

972

S

Bijstelling rijksbijdrage BUIG. Op basis van de bijstelling van het macrobudget verwachten we structureel € 972.000 minder te ontvangen van het rijk. 

Toename schuldenvragen

PM

PM

PM

PM

S

We merken dat er sprake is van een toename van schuldenvragen (preventief, bij formulierenpunt, humanitas e.d.). Dit komt ook door een verbeterd bereik van mensen met fin. hulpvragen, en ook door de toename van kosten in het algemeen. En wordt meer beroep gedaan op preventieve voorzieningen.

Veilig thuis

152

152

152

152

S

Bij de begroting 2022 zijn de DUVO bijdragen uit Alkmaar (middelen vanuit het centrumgemeentebudget voor uitvoering veilig thuis) onjuist verwerkt. 

Indexatie welzijnspartners

85

85

85

85

S

Jaarlijkse indexering grote welzijnsorganisaties. Dit is nodig om het huidige aanbod op pijl te houden en wachttijden te voorkomen. 

Totaal autonome effecten programma Sociaal Domein

4.877

4.877

4.877

4.877

Overig

2023

2024

2025

2026

I/S

Toelichting

Voortzetten verhoogde subsidie Hugohopper i.v.m. uitbreiding vervoersgebied

40

40

40

40

S

Taakstelling Voogdij/18+

800

800

800

800

S

De overgang van het historisch verdeelmodel voor kinderen in Voogdij en verlengde jeugdzorg (18+) naar het objectief verdeelmodel heeft een nadelige uitwerking voor Dijk en Waard. Het is niet meer mogelijk om de werkelijke kosten middels een compensatieregeling aan te vragen bij het Rijk. 

Kosten netwerkorganisatie

43

43

43

43

S

Het budget voor de Netwerkorganisatie niet langer toereikend. Dit als gevolg van het toenemende aantal taken, een stijging van het aantal regionaal gecontracteerde partijen, toenemende prijsindexaties van vooral personele kosten, stijging van de kosten voor tijdelijke inhuur en kosten voor ICT systemen voor professionalisering van de organisatie.

Taakstelling preventie gemeente Langedijk

600

600

600

600

S

In de gemeente Langedijk zijn in 2019 verschillende preventiemaatregelen ingevoerd. Op dat moment was niet per preventiemaatregel precies inzichtelijk welke besparing dit zou opleveren. Daarom is destijds een schatting gemaakt dat deze maatregelen uiteindelijk na 3 jaar een besparing zouden realiseren van €600.000 (opgebouwd in drie stappen van €200.000 naar €400.000 naar € 600.000).

De effecten van deze preventiemaatregelen zijn niet specifiek bijgehouden en zijn direct verwerkt in de totale kosten. In 2021 zijn deze preventiemaatregelen in het geheel ingevoerd en zou de besparing gerealiseerd moeten zijn en verwerkt in de totale kosten. Hiermee zou de taakstelling ook gerealiseerd zijn en had deze bij het samenvoegen van de begroting in de nieuwe begroting voor de Gemeente Dijk en Waard weggeboekt moeten worden.

Dit is abusievelijk niet gedaan. Met het wegboeken van deze taakstelling wordt deze omissie gecorrigeerd.

Totaal overige programma Sociaal Domein

1.483

1.483

1.483

1.483

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2022 12:08:30 met de export van 11/18/2022 11:56:34