Door de bestuurlijke fusie dienen verschillende beleids- en uitvoeringsdocumenten te worden geharmoniseerd. Op grond van de Wet Arhi is bestaand beleid van beide gemeenten nog twee jaar na fusiedatum geldig. Het streven is om binnen deze termijn het grondbeleid voor de nieuwe gemeente Dijk en Waard vast te stellen. De insteek hiervan zal zijn dat dit grondbeleid ten dienste staat van het RO beleid. Het gemeentelijk grondbeleid is in zijn algemeenheid een middel om ruimtelijke doelstellingen te realiseren, bijvoorbeeld op het gebied van volkshuisvesting, lokale economie, natuur en groen, infrastructuur, duurzaamheid of maatschappelijke voorzieningen.
Heerhugowaard
Grondbeleid is een sturingsmiddel voor de gemeente om ruimtelijke doelstellingen te realiseren. Het gaat bij dit beleid om het stimuleren of uiteindelijk afdwingen van gewenst gebruik van grond door de inzet van de instrumenten die de gemeente hiervoor beschikbaar heeft.
Het gewenst gebruik van grond wordt ontleend aan de doelen die zijn opgenomen in de raadsprogramma’s en in de daaraan ten grondslag liggende beleidsnotities. Dit gebruik kan per locatie verschillen. Het gaat dan o.a. om de ontwikkeling van nieuwe (uitleg)gebieden, transformatie, binnenstedelijke herstructurering en het realiseren van maatschappelijke voorzieningen.
De werking van het grondbeleid van Heerhugowaard heeft voornamelijk effect op de doelstellingen die zijn opgenomen in de raadsagenda 2018-2022. Vastgestelde datum 29 mei 2018.
De basis voor het grondbeleid ligt in de kaderstellende beleidsnota's ‘Structuurvisie 2020’ vastgesteld in de raad van 27 september 2011 (RB2011-076), en de ‘Bouwstenen Hoofdwegenstructuur Heerhugowaard’ en de ‘Woningbehoefte’.
De raad heeft op 24 juni 2008 de kadernota ‘Grondbeleid 2008: Grond onder de voeten’ (RB2008-074) vastgesteld. In deze nota wordt achtereenvolgens ingegaan op de diverse aspecten van grondbeleid:
Verwerving inclusief strategische verwerving;
▪ Tijdelijk beheer;
▪ Gronduitgifte, inclusief grondprijsbeleid;
▪ Kostenverhaal;
▪ Financieel management.
In de notitie Grondbeleid in begroting en jaarstukken (2019) van de commissie BBV zijn stellige uitspraken en aanbevelingen gedaan over de grondexploitaties en de verwerking in begroting en jaarrekening. In de beoordeling van de financiële situatie hanteren accountants deze notities als kader.
In de opzet van onze grondexploitaties en de te nemen maatregelen zijn deze notities leidraad in combinatie met de op 24 juni 2008 vastgestelde nota ‘Grondbeleid 2008’ en de 26 mei 2009 vastgestelde nota ‘Grondprijsbeleid 2009: Prijsvorming op gegronde basis’ (RB2009-045).
De kaders bieden voldoende ruimte en aanleiding om naar solide en creatieve oplossingen te zoeken en om in te spelen op de wijzigende omstandigheden. Naar aanleiding van de in maart 2016 verschenen notitie van de commissie BBV, welke de basis waren voor de BBV notitie 2019, was er voor Heerhugowaard de noodzaak om de ‘eigen’ kaders van het grondbeleid van de raad te beoordelen. De uitkomst was dat de huidige kaders voldoen.
Langedijk
De vigerende nota Grondbeleid van de gemeente Langedijk spreekt een voorkeur uit voor faciliterend grondbeleid. Dit sluit goed aan bij de ruimtelijke ambities binnen de gemeente Langedijk zoals vastgelegd in de Structuurvisie 2012-2020 en het type projecten dat daaruit voortvloeit. Actief grondbeleid blijft mogelijk, echter alleen onder bepaalde condities. Bijvoorbeeld om maatschappelijke doelstellingen te realiseren, die anders niet door de markt worden opgepakt dan wel afdwingbaar zijn.
Wijze van uitvoering
Het grondbeleid kan in grote lijnen op verschillende manieren worden uitgevoerd. Zo kan onderscheid worden gemaakt tussen actief ('grondexploitatie') of faciliterend of een combinatie daarvan door middel van verschillende gradaties van samenwerken. De keuze van het type grondbeleid hangt af van de individuele situatie en het gewenste doel. Grondbezit speelt hier vanzelfsprekend een belangrijke rol.
De verwachting is dat op 1 januari 2023 naar verwachting de Omgevingswet wordt ingevoerd. Wanneer de omgevingswet gezamenlijk me de Aanvullingswet Grondeigendom aanleiding geven tot aanpassing van de nota grond beleid wordt dit in 2023 aan de raad aangeboden>
De Omgevingsvisie vormt daarbij een belangrijk kader. Onder andere speerpunt 2 van de visie:
Samen werken aan een goede woonplek en woonomgeving voor iedereen. Daarbij wordt gemengde woningbouw, inclusief sociale huur aangemoedigd en ondersteund. Ook worden meer woon- en werkplekken in de omgeving van het station mogelijk gemaakt. De kracht van deze regio is bereikbaarheid en kwaliteit. Ten opzichte van de Metropool Amsterdam biedt Dijk en Waard een andere kwaliteit van wonen en leven: groener, dorpser, maar toch met een rijkdom aan voorzieningen bij de hand.
Ook de woonvisie vormt een belangrijk kader. We staan voor de belangrijke opgave om de woningbouwproductie te versnellen en de beschikbaarheid van vooral betaalbare woningen te vergroten. In 2020 en 2021 zijn door de colleges van Heerhugowaard en Langedijk notities vastgesteld die die de richting bepalen van de woningbouwprogrammering tot 2030. Het is aan het nieuwe bestuur om verder richting te geven aan het grondbeleid.