Welke maatschappelijke effecten willen we bereiken?
Dijk en Waard is een sterke en innovatieve gemeente waar iedereen telt en wordt gezien en waar we ruimte bieden aan initiatieven. We zijn een gemeente die zich als samenwerkingspartner opstelt. En die een belangrijke rol neemt in de ontwikkeling van onze regio. We zijn benaderbaar en toegankelijk. Onze dienstverlening past daarbij: mensgericht, voor iedereen en van nu. We streven naar een uitstekende, waardevolle dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Het verzamelen van data en signalen spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van onze dienstverlening.
We doen dit in een wereld die continu verandert. En daarmee ook de (technologische) mogelijkheden en verwachtingen van onze dienstverlening: sneller, digitaler, en met meer inlevingsvermogen. We zetten in op dienstverlening die mee kan bewegen als de situatie daar om vraagt. Online waar het kan, offline waar het passend is. De afgelopen jaren hebben we ervaren hoe belangrijk het is om als gemeente daartoe in staat te zijn. En, hoe oplossingen ook uit de samenleving zelf kunnen komen.
Welke doelstellingen dragen daaraan bij?
- In samenspraak met inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties bepalen we hoe uitwerking wordt gegeven aan de aanpak van maatschappelijke opgaven en lokale vraagstukken;
- Een zichtbare en actieve positie in en samenwerking met (regio)gemeenten, provincie, het Rijk en andere overheden;
- Grenzeloos besturen: samen met andere overheden zorgt Dijk en Waard ervoor dat onze gemeentegrens geen belemmering vormt voor de aanpak van opgaven en vraagstukken;
- Inwoners en ondernemers ervaren de dienstverlening van Dijk en Waard waardevol, mensgericht en betrouwbaar;
- Inwoners kunnen steeds meer en steeds beter digitaal bij de gemeente terecht;
- Onze dienstverlening is online waar het kan en offline waar dat passend is;
- Het doen van meldingen en klachten is laagdrempelig en deze worden naar tevredenheid opgepakt. Als snelle beantwoording niet mogelijk is, houden we contact met de indiener over de voortgang;
- Dijk en Waard is een stabiele financiële gemeente;
- De gemeentelijke (woon-)lasten en regeldruk voor inwoners en ondernemers zijn zo laag mogelijk (OZB, heffingen, leges, etc.).
Waar zetten we in 2023 op in?
Kadernota 2023 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | I/S | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|
Het inzichtelijk maken van lokale vraagstukken | 75 | PM | PM | PM | I | Ontwikkeling van het programma Dorps- en Wijkgericht werken met bijbehorend uitvoeringsplan en meerjarig financieel perspectief om vanaf de begroting 2024 op te voeren. |
Het stimuleren en faciliteren van initiatieven van inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties; | ||||||
Aanpak en uitvoering dorps- en wijkgericht werken; | ||||||
Samenwerkingsverordening. Het geheel van spelregels en speelruimte om samen met de samenleving te komen tot de oplossing van vraagstukken en opgaven. Te denken valt aan vormen als Right to Challenge en Right to Design; | ||||||
Doorontwikkeling van de Reisgids Samenwerking voor een passende methodiek en werkwijze van samenwerking bij ieder vraagstuk; | ||||||
Een goede relatie met (regio)gemeenten, provincie, het Rijk en andere overheden en in gezamenlijke projecten een stevige positie innemen; | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | Aan deze ambitie wordt gewerkt binnen de bestaande capaciteit en middelen. |
Het vergroten van de zichtbaarheid en benaderbaarheid van het bestuur en het verbeteren van de communicatie met onze inwoners; | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | Aan deze ambitie wordt gewerkt binnen de bestaande capaciteit en middelen. |
Een vruchtbaar samenspel tussen college en raad; | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | Aan deze ambitie wordt gewerkt binnen de bestaande capaciteit en middelen. |
Het realiseren van het uitvoeringsplan dienstverlening (2023) waaronder inzet op digitalisering en data/klantonderzoek t.b.v. doorontwikkeling dienstverlening (zie ook tekst bij kennis en inzicht in klantbeleving en afhandeling meldingen | 65 | 65 | 65 | 65 | S | Structurele inzet op digitalisering en data/klantonderzoek t.b.v. doorontwikkeling dienstverlening. |
Uitvoeringsplan dienstverlening: Project Direct Duidelijke communicatie | 15 | 15 | 15 | 0 | Dit is onder meer voor klantonderzoek en project Direct duidelijke Communicatie. | |
Formatie | 80 | 0 | 0 | 0 | I | Dit is onder meer voor klantonderzoek en project Direct duidelijke Communicatie. |
Kennis van éen inzicht in klantbeleving en het verbeteren van dienstverlening naar aanleiding hiervan; | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | Aan deze ambitie wordt gewerkt binnen de bestaande capaciteit en middelen. |
Het snel en adequaat afhandelen maar ook het voorkomen van het aantal meldingen en klachten; | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | Aan deze ambitie wordt gewerkt binnen de bestaande budgetten. Ook het project Direct Duidelijke communicatie draagt bij aan het voorkomen van meldingen en klachten. |
Verhogen kwaliteit van de BRP door adresonderzoek; | 50 | 50 | 50 | 50 | S | De gemeente is via verschillende convenanten verplicht om de kwaliteit van de Basis Registratie Personen (BRP) hoog te houden, onder andere door het uitvoeren onderzoek en het brengen van huisbezoeken. In de vorige begroting was hiervoor nog geen budget opgenomen. |
Het zoveel mogelijk voorkomen van gemeentelijke lastenverhoging voor inwoners en ondernemers, anders dan inflatiecorrectie; | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | Aan deze ambitie wordt gewerkt binnen de bestaande budgetten. |
Een sluitende begroting en positief oordeel van de toezichthouders; | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | Aan deze ambitie wordt gewerkt binnen de bestaande budgetten. |
Een succesvolle en tijdige harmonisatie van onder andere nota’s en verordeningen; | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | Aan deze ambitie wordt gewerkt binnen de bestaande budgetten. |
Deregulering en vermindering lastendruk. | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | Aan deze ambitie wordt gewerkt binnen de bestaande budgetten. |
Totaal beleidswensen kadernota Programma Bestuur en Ondersteuning | 285 | 130 | 130 | 115 |
Autonome effecten | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | I/S | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|
Contributie VNG GGU | 62 | 62 | 62 | 62 | S | Contributie VNG GGU |
Bijdrage bedrijfsvoeringskosten Cocensus | -65 | -65 | -65 | -65 | S | Lagere bedrijfsvoeringskosten Cocensus. |
Hogere inflatiecorrectie (ruimte dan AU) | -188 | -188 | -188 | -188 | S | Hogere inflatiecorrectie (ruimte dan AU) |
Totaal autonome effecten Programma Bestuur en Ondersteuning | -191 | -191 | -191 | -191 |
Overig | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | I/S | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|
In de CAO 2022 is een bovenwettelijke verlofdag toegekend. Deze is niet in de financiële vertaling meegenomen | 232 | 232 | 232 | 232 | S | In de CAO 2022 is een bovenwettelijke verlof dag toegekend, deze is niet in de financiële vertaling meegenomen |
Taakstelling voor de extra vrije dag | -232 | -232 | -232 | -232 | S | Taakstelling voor de extra vrije dag |
ICT-infrastructuur (bodemplaat) migreren naar de Cloud; incidentele kosten | 1.750 | 2.400 | - | - | I | Het verzekeren van de bedrijfscontinuïteit, onder andere door een moderne en adequate IT-omgeving is van groot belang. Het vernieuwen en verbeteren van de netwerkomgeving, ook vanuit het oogpunt van veiligheid en betrouwbaarheid, heeft een hoge prioriteit. Dijk en Waard heeft de ICT-infrastructuur (de bodemplaat of onderlaag) nu nog in eigendom en in eigen beheer. In 2023/2024 is vervanging nodig. Dit moment benutten we om de overgang te maken naar een als dienst af te nemen cloud-based infrastructuur. De borging van de bedrijfscontinuïteit is hierbij gebaat; de technische eisen worden steeds hoger, behoud en ontwikkeling van specialistische kennis belangrijker, de snelheid van ontwikkeling neemt toe en de informatiebeveiligingsvraagstukken worden frequenter en kunnen grote impact hebben. Dijk en Waard kan zich dan meer en meer richten op de digitalisering van de dienstverlening en processen (de bovenlaag) in plaats van op de techniek erachter en eronder. |
ICT-infrastructuur (bodemplaat) migreren naar de Cloud; structurele kosten | - | - | 800 | 800 | S | Het verzekeren van de bedrijfscontinuïteit, onder andere door een moderne en adequate IT-omgeving is van groot belang. Het vernieuwen en verbeteren van de netwerkomgeving, ook vanuit het oogpunt van veiligheid en betrouwbaarheid, heeft een hoge prioriteit. Dijk en Waard heeft de ICT-infrastructuur (de bodemplaat of onderlaag) nu nog in eigendom en in eigen beheer. In 2023/2024 is vervanging nodig. Dit moment benutten we om de overgang te maken naar een als dienst af te nemen cloud-based infrastructuur. De borging van de bedrijfscontinuïteit is hierbij gebaat; de technische eisen worden steeds hoger, behoud en ontwikkeling van specialistische kennis belangrijker, de snelheid van ontwikkeling neemt toe en de informatiebeveiligingsvraagstukken worden frequenter en kunnen grote impact hebben. Dijk en Waard kan zich dan meer en meer richten op de digitalisering van de dienstverlening en processen (de bovenlaag) in plaats van op de techniek erachter en eronder. |
Migratie nieuw werkplekconcept: byod > cyod | 175 | - | - | - | I | Migratie nieuw werkplekconcept: Van Bring Your Own Device naar Choose Your Own Device |
Bezorgen reisdocumenten | 80 | 80 | - | - | I | In 2023 is een evaluatie van de pilot bezorgen reisdocumenten gepland en wordt gekeken of kostenneutraal bezorgen na 2024 een reële optie is. |
Oneffenheid begroting | 148 | 148 | 148 | 148 | S | Herstel begrotingsfout (inkomsten detachering) |
87 | 87 | 87 | 87 | S | Er is structureel te weinig geld geraamd voor de organisatie van verkiezingen. Er zijn jaarlijks verkiezingen in de aankomende jaren. | |
Kosten voor organisatie van verkiezingen worden steeds hoger door opgelegde regels vanuit het Rijk (autonome ontwikkelingen) onder andere op het gebied van toegankelijkheid en inclusiviteitsmaatregelen, opleiding en kwaliteit van stembureauleden en centraal tellen en een wetsvoorstel om vervroegd stemmen te implementeren. | ||||||
| De totale uitgaven lagen bij de afgelopen verkiezingen rond de € 330.000, terwijl er € 166.000 is begroot voor de komende jaren. Rekening houdend dat de extra uitgaven i.v.m. corona niet van toepassing zijn en met een meerjarige aanbesteding voor de aankoop van verkiezingsmaterialen, waarmee we de uitgaven zo efficiënt mogelijk willen doen, gaan wij ervan uit dat met een structurele verhoging van 87.000 per verkiezing er een realistischer budget wordt geraamd. | |||||
De komende verkiezingen: | ||||||
2023Provinciale Staten- en Waterschapsverkiezingen | ||||||
2024Europees Parlement verkiezingen | ||||||
2025Tweede Kamerverkiezingen | ||||||
2026Gemeenteraadsverkiezingen | ||||||
Formatie op orde organisatie breed | 2.270 | 2.270 | 2.270 | 2.270 | S | In het tweede kwartaal 2022 is bij alle afdelingen de benodigde formatie onderzocht. Er is gekeken naar de relatie met het collegeprogramma, effecten van de fusie, de grote maatschappelijke thema’s, de “going concern” en het doel om de omvang van externe inhuur ter verkleinen. |
Het onderzoek wees uit dat de combinatie van deze ambities en factoren een verruiming van de formatie noodzakelijk maakt. | ||||||
Om de inhuur terug te brengen kan dekking in enkele taakvelden worden omgezet in formatiebudget en kan inhuur worden “vervangen” door eigen, nieuw personeel. Per saldo leidt dit wel tot verruiming van de formatie maar niet tot meer capaciteit. | ||||||
Er blijft dan nog een formatiebehoefte over waarvoor geen dekking is. Niet honoreren leidt ertoe dat zaken niet of op een ander niveau worden uitgevoerd, of dat er inhuur noodzakelijk blijft. | ||||||
Het voorstel is om € 2.270.000 structureel op te nemen in de begroting om meer personeel in dienst te kunnen nemen. Hiermee voorzien we in de helft van de niet gedekte formatie-uitbreiding die uit het onderzoek nodig bleek. | ||||||
Het betekent dat de komende periode scherpe keuzes aan de orde blijven over niveaus en manieren van uitvoering, totstandkoming van beleid en de ontwikkeling van nieuwe initiatieven. Daarnaast is er een uitbreiding fte’s voor afval. Dit wordt veroorzaakt door de extra woningen (1.100) Hierdoor ontstaan hogere inkomsten waaruit de uitbreiding van FTE, gedekt kan worden. Hiervoor is dus geen tariefverhoging nodig. | ||||||
Roadmap | -1.000 | -1.000 | - | - | I | De incidentele kosten deels te dekken uit begrotingspost vernieuwing (Roadmap) |
Inzetten WOO gelden voor klachtenafhandeling | -15 | -15 | -15 | - | I | Inzetten WOO gelden voor klachtenafhandeling |
Vrije ruimte reserve college uitvoerings- programma | -725 | - | - | - | I | Vrije ruimte reserve college uitvoeringsprogramma |
Reserve anticyclisch investeren | -282 | - | - | - | I | Harmonisatie Grootonderhoud WKW, In het eerste jaar de reserve anticyclisch investeren gebruiken en (deze reserve kan namelijk vrijvallen) |
Het instellen van een gemeentelijk fonds, van waaruit de schoolbesturen de benodigde investeringen in duurzaamheid en ventilatieverbetering kunnen dekken. | -750 | - | - | - | I | Dit dekken uit de Algemene Reserve |
Totaal overig Programma Bestuur en Ondersteuning | 1.738 | 3.970 | 3.290 | 3.305 |