Paragrafen

Lokale heffingen

Belastingen

OZB

De belangrijkste eigen inkomstenbron van de gemeente wordt gevormd door de onroerende zaakbelastingen (OZB). De OZB worden geheven op onroerende zaken die binnen de gemeente zijn gelegen. Het gaat om een gebruikersbelasting en eigenarenbelasting op niet-woningen (dit zijn vooral kantoren en bedrijfspanden) en een eigenarenbelasting op woningen. Uitgangspunt is dat de OZB opbrengsten jaarlijks worden verhoogd met de inflatie (indexatie) en geschatte groei. De opbrengsten minus geschatte groei worden vervolgens omgeslagen naar de totale waarde (exclusief areaaluitbreiding) van het onroerend goed in de gemeente (herwaardering). Er wordt voorgesteld om voorlopig het tarief voor gebruikers niet te indexeren. Dit aangezien de gebruikers van voormalig Langedijk bij de harmonisatie een forse tariefsverhoging hebben gehad.
De berekening van de tarieven (percentages) voor 2023 volgt zodra de heffingsgrondslag definitief berekend is. De definitieve groei op basis van de areaaluitbreiding wordt pas medio oktober 2022 bekend.

Parkeerbelasting

Parkeerbelasting wordt geheven op het betaald parkeerterrein Coolplein en in de parkeergarage Stadsplein (beide maximaal dagtarief 2 euro). Deze tarieven werden in de gemeente Heerhugowaard geheven op basis van de Parkeergeldverordening. Vanaf 2022 worden de tarieven van parkeervergunningen ook geheven op basis van de parkeergeldverordening maar de parkeerontheffingen op basis van de Legesverordening.
Naast de parkeerinkomsten uit het parkeerterrein Coolplein en de Stadspleingarage worden de kosten voor parkeren tot nu toe structureel gedekt uit algemene middelen. De gemeenteraad heeft besloten om in 2022 nog geen vergoeding voor de uitgifte van parkeerdocumenten in te voeren.

Toeristenbelasting

Voor overnachtingen in hotels, pensions of andere vakantieonderkomens binnen de gemeente Dijk en Waard wordt van niet-ingezetenen toeristenbelasting geheven. De belasting wordt geheven van degene die de gelegenheid tot overnachting biedt (de hotelier, pensionhouder, e.d.). Deze laatste mag de belasting doorberekenen aan degene die overnacht.
Deze belasting wordt geheven over het aantal overnachtingen en bij seizoenplaatsen over het aantal plaatsen per maand.  

Forensenbelasting

Forensenbelasting wordt geheven over degene die voor zichzelf of voor zijn gezin meer dan 90 dagen per jaar een gemeubileerde woning beschikbaar houdt zonder in de gemeente hoofdverblijf te hebben.

Heffingen

Afvalstoffenheffing

Het tarief voor de afvalstoffenheffing is onderverdeeld in een tarief voor éénpersoons- en een tarief voor meerpersoonshuishoudens. De afvalstoffenheffing wordt geheven voor het inzamelen en verwerken van het huisvuil volgens de Wet Milieubeheer. Het tarief van de afvalstoffenheffing wordt beïnvloed door meerdere factoren. Het gaat hierbij op hoofdlijnen om de inzet van personeel en materieel, verwerkingstarieven van afvalstromen en de toerekening van overhead en compensabele BTW. Daarnaast speelt de omvang van het aantal huishoudens waarover de totale kosten worden verdeeld mee.
Bij de berekening van het tarief wordt uitgegaan van vaste kosten en variabele kosten. Het vaste deel, wordt over het totaal aantal objecten (huisaansluitingen) gelijk verdeeld, ongeacht de heffingscategorieën. Het variabele deel, wordt op basis van een verdeelsleutel toegerekend aan de twee heffingscategorieën.
Afvalstoffenheffing mag maximaal kostendekkend zijn. In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen met betrekking tot de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing:

Bedragen x € 1.000

Taakveld 7.3 Afval

Netto kosten

Kosten

8.868

Inkomsten, excl. heffingen

-1.108

Totaal Netto kosten

7.760

Toe te rekenen kosten

Overhead, incl. toegerekende rente

881

BTW

993

Totaal toe te rekenen kosten

1.874

Totaal kosten

9.634

Begrote opbrengsten

9.634

Dekkingspercentage

100%

Rioolheffing

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het beheer van het afval- en regenwater en het verwerken van overtollig grondwater. De heffing hiervoor mag maximaal kostendekkend zijn en alleen die kosten bevatten die in de wet genoemd zijn.
De rioolheffing wordt geheven bij de gebruiker van een eigendom van waaruit afvalwater direct of indirect op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd.
In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen met betrekking tot de kostendekkendheid van de rioolheffing:

Bedragen x € 1.000

Taakveld 7.2 Riolering

Netto kosten

Kosten

10.738

Inkomsten, excl. heffingen

-330

Totaal Netto kosten

10.408

Toe te rekenen kosten

Overhead, incl. toegerekende rente

692

BTW

1.015

Totaal toe te rekenen kosten

1.707

Totaal kosten

12.115

Begrote opbrengsten

12.115

Dekkingspercentage

100%

Lijkbezorgingsrechten

Het uitgangspunt voor de tarieven van de lijkbezorgingsrechten is volledige kostendekking op alle tarieven die betrekking hebben op:
• De uitgifte van graven (inclusief grafonderhoud);
• Het begraven;
• De algemene kosten voor het in stand houden van de gemeentelijke begraafplaatsen.

De aanvrager betaalt lijkbezorgingsrechten om alle kosten te dekken die hij direct veroorzaakt. De gemeente betaalt de kosten die betrekking hebben op het deel van de begraafplaats dat nog niet in gebruik is.
De kostendekkendheid van de lijkbezorgingsrechten 2023 is als volgt berekend:

Bedragen x € 1.000

Taakveld 7.5 Begraafplaatsen

Netto kosten

Kosten

431

Inkomsten, excl. heffingen

0

Totaal Netto kosten

431

Toe te rekenen kosten

Overhead, incl. toegerekende rente

103

BTW

0

Totaal toe te rekenen kosten

103

Totaal kosten

534

Begrote opbrengsten 

390

Dekkingspercentage

73%

Marktgelden

De marktgelden zijn van kracht voor de maandagmarkt op het Raadhuisplein en de jaarmarkt (Centrumwaard - Middenweg). Voor het innemen van een standplaats op één van deze markten worden onder de naam 'marktgelden' tarieven in rekening gebracht (rechten geheven). De tarieven worden jaarlijks verhoogd met de prijsindex (8,6%). Deze verhoging zorgt er nog niet voor dat de tarieven kostendekkend zijn. Het behouden van de maatschappelijke en sociale functie van de markt is de reden om geen 100% kostendekkende tarieven te hebben.
De weekmarkt bij de Broekerveiling is geprivatiseerd en ondergebracht in een stichting. Bij deze stichting liggen de lasten en daar vallen ook de baten. De gemeente heft hier geen marktgelden.

Bedragen x € 1.000

Taakveld 3.3 Marktgelden

Netto kosten

Kosten

34

Inkomsten, excl. heffingen

Totaal Netto kosten

34

Toe te rekenen kosten

Overhead, incl. toegerekende rente

7

BTW

3

Totaal toe te rekenen kosten

10

Totaal kosten

44

Begrote opbrengsten

42

Dekkingspercentage

95%

Liggeld vaartuigen

Recreatiehaven Broekhorn Heerhugowaard
De Stichting Recreatiehaven Broekhorn beheert en exploiteert namens de gemeente de Recreatiehaven Broekhorn en de hierbij liggende camperplaatsen (zie onder kopje campergelden). De kosten voor de stichting worden gedekt door de tarieven. De tarieven zijn geïndexeerd conform de uitgangspunten.
Haven Broek op Langedijk
De gemeente is verantwoordelijk voor de haven en de sluis in Broek op Langedijk. De haven heeft zones waar passanten kunnen aanleggen. Het tarief is per strekkende meter. In de winterperiode kunnen de plekken gebruikt worden voor winteropslag. De tarieven zijn geïndexeerd conform de uitgangspunten en er wordt een minimumtarief ingevoerd voor passanten.
In onderstaande tabel is de gezamenlijke kostendekkendheid voor beide havens opgenomen.

Bedragen x € 1.000

Taakveld 2.3 Liggeld Vaartuigen

Netto kosten

Kosten

75

Inkomsten, excl. heffingen

0

Totaal Netto kosten

75

Toe te rekenen kosten

Overhead, incl. toegerekende rente

0

BTW

13

Totaal toe te rekenen kosten

13

Totaal kosten

88

Begrote opbrengsten

52

Dekkingspercentage

59%

Campergelden

Campergelden wordt alleen geheven in Recreatiehaven Broekhorn en wordt uitgevoerd door de Stichting Recreatiehaven (net zoals de liggelden vaartuigen Broekhorn). De kosten voor de stichting worden gedekt door de tarieven.

Bedragen x € 1.000

Taakveld 2.3 Campergelden

Netto kosten

Kosten

13

Inkomsten, excl. heffingen

0

Totaal Netto kosten

13

Toe te rekenen kosten

Overhead, incl. toegerekende rente

0

BTW

2

Totaal toe te rekenen kosten

2

Totaal kosten

15

Begrote opbrengsten

14

Dekkingspercentage

93%

Sluisgelden

De sluis is de enige vaarverbinding tussen het binnen- en buitenwater in Langedijk. Vaartuigen die de sluis passeren moeten sluisgeld betalen. De opbrengsten zijn een bijdrage in de kosten, ze zijn niet kostendekkend.

Bedragen x € 1.000

Taakveld 2.3 Sluisgeld

Netto kosten

Kosten

112

Inkomsten, excl. heffingen

0

Totaal Netto kosten

112

Toe te rekenen kosten

Overhead, incl. toegerekende rente

0

BTW

16

Totaal toe te rekenen kosten

16

Totaal kosten

128

Begrote opbrengsten

7

Dekkingspercentage

5%

Leges

Leges zijn betalingen aan de gemeente waar een individueel aanwijsbare tegenprestatie van die gemeente tegenover staat. De leges mogen per titel maximaal kostendekkend zijn. Over de leges heeft een indexatie plaatsgevonden van 0,6% behalve voor van overheidswege gemaximeerde tarieven. Dit is gebaseerd op de verwachte loonontwikkeling inclusief werkgeverslasten in combinatie met de ontwikkeling van de overhead per fte. Hieronder vindt u een overzicht met betrekking tot de kostendekkendheid van de leges in 2022.
Titel 1 gaat over Algemene dienstverlening. Een voorbeeld hiervan is uitgifte van rijbewijzen, uittreksels, en inkomsten voor de ondergrondse infrastructuur en gehandicaptenkaarten.
Titel 2 gaat over Fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning. Hierbij het verlenen van vergunning voor bijvoorbeeld het bouwen van woningen.
Titel 3 betreft Europese dienstenrichtlijn. onderdeel hiervan is bijvoorbeeld vergunningen in het kader van horeca en evenementen.

Bedragen x € 1.000

Taakveld diverse Leges

Titel 1

Titel 2

Titel 3

Netto kosten

€ 771

*

*

Kosten

Inkomsten, excl. heffingen

Totaal Netto kosten

€ 771

Toe te rekenen kosten

Overhead, incl. toegerekende rente

€ 521

BTW

Totaal toe te rekenen kosten

€ 521

Totaal Kosten

€ 1.293

Begrote opbrengsten

€ 907

Dekkingspercentage

70%

* De kostendekkendheid van titel 2 en 3 kan nog niet worden weergegeven. Dit heeft te maken met het feit dat er van overheidswege nog geen besluit heeft plaatsgevonden over het wel of niet ingaan van de wet kwaliteitsborging en omgevingsvergunning per 1 januari 2023. Uitsluitsel wordt eind oktober begin november verwacht. De kostendekkendheid van deze titels zullen worden betrokken bij het aanbieden van de belastingverordeningen 2023 aan de Raad aan het einde van dit jaar.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2022 12:08:30 met de export van 11/18/2022 11:56:34